Сторінки

понеділок, 26 лютого 2018 р.

ПРАВДА ПРО НКВД ТА ПАРТИЗАН

Щоденники діда - майора НКВД публікує онук: «Померти набагато простіше, ніж жити ...»

 | 
Версія для друкуВерсія для друку
фото:
«На закривавлені тіла кидали шматок цукру, збігалися щури і обгризати людини» - моторошні подробиці про методи НКВС. Онук арештованого в 1937 році
співробітника ГПУ Володимир Ятченя вирішив розголосити щоденники свого діда Йосипа Ятчені, які зберігав кілька десятиліть - щоб застерегти людей від ностальгії за сталінських часів.
Другу частину інтерв'ю з Володимиром Ятченей.
Автора цих щоденників немає в живих вже майже 40 років, однак заговорити він зміг тільки зараз. Як колишньому співробітникові спецслужб вдалося уникнути розстрілу, про тортури в «американці» і життя після арешту, розповідають дід і онук Володимир і Йосип Ятчені.

«Він по-звірячому бив, змушував сідати на стирчать цвяхи, палив цигарку зуби, садив на палі»

- Як ваш дід опинився в «американці»?
- Причиною тому була наша бабуся Катерина Карлівна - полька за походженням. Справа в тому, що в 1937 році вийшов указ заарештувати всіх, хто мав родичів за кордоном - в Польщі, Литві, Латвії, Німеччини та ін. Коли дідуся викликали до Мінська, він вже прекрасно розумів, що його чекає. Йому було пред'явлено звинувачення в шпигунстві на користь Польщі.
Із щоденника. Уже в кабінеті Чернишова інші двоє обшукали мене, відібравши гроші, пістолет, посвідчення особи, в одязі обрізали гудзики і гачки і оголосили, що заарештований. Заповнили анкету як на злочинця, викликали автоматника і відправили у внутрішню в'язницю, прозвану «американка». Заштовхнули в одиночну камеру № 5.
У камері не було нічого цікавого, крім написаної написи на стіні: «Б'ють, знущаються, калічать ні за що». Я розташувався на залізної голою ліжка, прикутою до стіни. Виявляється, померти набагато простіше, ніж жити ...
З цього злощасного дня я особисто належав не всієї організації НКВД як раніше, а одному з найнебезпечніших його відділів - контррозвідці. Залишалося тільки чекати. Чекати, як чекає мішок з вугіллям, перш, ніж його кинуть в топку. Мало того, що вони вважали все для себе дозволеним - вбивати, калічити, піддавати садистським знущанням свої жертви, але вони відмовилися навіть від традиційного ритуалу, як то відкритий суд, вирок, захист, експертиза тощо
- Як він описує своє перебування в «американці»?
- Він розповідає про методи, які застосовувалися до арештованих, щоб вибити визнання, згадує про людей, з якими йому доводилося зустрічатися. Там є і прізвища катів, і прізвища їх жертв.
Наприклад, в щоденнику є згадка про двох його співкамерник. Прізвище одного з них - математика, професора БДУ Володимира Кіндратовича Дидирко можна зустріти в архівах різних вищих навчальних закладів Білорусі. Там сказано, що він був розстріляний в 30-і роки. Дід же був живим свідком того, як з цієї людини вибивали свідчення, «роблячи» агентом німецької розвідки.
Члени студентського науково-дослідного гуртка на чолі з доцентом педагогічного факультету БДУ В.К.Дидирко. 1928 рік.
Із щоденника. Фахівці  НКВД  на допитах працювали на повну потужність зі своїми жертвами: стояти по кілька діб поспіль, без сну, їжі, води і т.д.
О другій годині ночі в мою одиночну камеру заштовхнули двох чоловік. Один з них - Дидирко Володимир Кіндратович - професор, житель м Мінська, другий - Івко Володимир - інженер-колійник, командир ж / д полку з м.Вітебськ. На другу ніч обох взяли на допит і о шостій годині ранку наглядачі ледь живих відтягли в камеру. Не витримавши катувань, підписали, що Дидирко - агент німецької розвідки, а Івко - учасник військової змови командарма Білоруського військового округу Уборевича.
Через мою камеру пропущено було багато заарештованих різних громадських положень, які підписали під тортурами звинувачення. А куди забирали, однієї ночі відомо. Так катам.
- А вашого діда самого піддавали тортурам, щоб вибити зізнання?
- Так, били до напівсмерті. Але навіть під тортурами він не визнав своєї провини. Будучи колишнім співробітником НКВС, він прекрасно знав, що чекає його, підпиши він визнання. Це врятувало від розстрілу.
Із щоденника. І ось 2 січня я був на першому допиті. Допитував мене хтось Климович на прізвисько Дубинка. Він був свого роду сучасний казус в контррозвідці. Він був переконаний, що Лондон стоїть на Волзі, і що є в світі народ, званий комуністами, який виключно зайнятий виробленням сталінських ідей. Допитуючи свою жертву, Климович звірячому бив її, калічив, змушував сідати на спеціально пристосований табурет з стирчать з нього цвяхами, палив цигарку зуби, садив заднім проходом на кол, морив голодом без води і сну. Кожен раз, коли він пищав на мене на допиті, в душі було смішно і нудно, до чого ж огидний екземпляр створила природа!
Звіривши моє прізвище з даними арештантському анкети, Климович-Дубинка мені запропонував: «Сідай за мій стіл і пиши показання, коли і ким завербований в польську розвідку і вказуй агентів, якими керував». Я відповів: «На дурні питання, які нічим не обгрунтовані, не відповідаю». Він підійшов до табурету, де я сидів і прошипів, що якщо я вмію кусатися, то і він майстер у цій справі. Тут, показавши мені важкий Дручок, він почав питати: «Як тобі подобається ця тростина? Гарні у неї зубки? Гострі? Глибоко покусують, а? »При кожному питанні він з такою силою бив мене, що я, стиснувши зуби, корчився від болю і злості. Таким чином я удостоївся першого посвячення у вороги народу.
- Як довго він перебував у в'язниці?
- Діда протримали в «американці» майже рік. З жовтня 1937 го по вересень 1938 року. Били нещадно, садили в карцер, кілька разів після катувань він потрапляв до лікарні. Там трохи підліковували - і знову на допит. Але він так ні в чому і не зізнався.
Із щоденника. Не було, здається, такого людина, яка б так любив свою професію, як Климович. Бити заарештованих доставляло йому справжню насолоду. Упевнений, що особливо сильною спокусою була моя особистість. Ще б! А раптом я зізнаюся, що резидент польської розвідки? Дубинка отримає підвищення по службі і інші почесті ...
... Він накинувся на мене. Я чинив опір і, зчепившись, ми стали один одного волтузіть. Повалили стоїть шафа. Набігли з сусідньої кімнати співробітники, пошматували мене до втрати свідомості. Прийшов до тями в тюремній лікарні. Там довго не тримають, там теж садисти, тільки з медичним червоним хрестом. Після лікарні - знову до Дубинці на допит і знову те ж саме ...
І ось я опинився в конвеєрі. Протягом п'яти діб не дозволяли сісти, не давали пити, їсти, спати. Переступаючи з однієї ноги на іншу, нарешті, я не встояв і впав в непритомність. Климович і ще один негідник підняли, посадили за стіл, дали ковток води і ручку - підписати протокол. Приходжу в деякий свідомість, а думка працює: підписати - значить, смерть. А жити біса хочеться. Тремтячими руками хапаю протокол і з усієї сили рву його. Що було зі мною потім, не знаю. Отямився знову в тюремній лікарні. Через 10 днів - знову у Дубинки ...
... Після чергового допиту потрапив в карцер. Прийшовши до тями, я став вивчати мою оселю. Це був кам'яний мішок без сонячного світла і стороннього повітря. У кутку стояла параша, повна людських випорожнень. Брудний цементну підлогу, заляпаний засохлої людською кров'ю. Протестуй, плач, кричи - ніхто не почує твого крику і стогону. 400 грамів сурогатного хліба і півлітра холодної води на добу - такий раціон у вільній країні. У цьому «комфортному номері» просидів 5 діб.
- Він щось розповідав про саму «американці». Що представляла собою ця в'язниця?
- В основному про це я прочитав уже з його щоденників. Хоча деякі речі він все ж розповідав. Особливо мене вразило, коли в якості тортур на закривавлені тіла заарештованих кидали шматок цукру, на який збігалися щури і буквально обгризати людини. Думаю, ті, хто пройшов через це пекло, назавжди усвідомили, що таке сталінізм.
Із щоденника. Уже в іншій камері № 11, в яку я потрапив, сиділо до 70 осіб, які чекали своєї долі ... Тюрма «американка» була вищою академією соціалістичної науки. Хто в ній побував хоч один день, вже не залишався таким, яким був раніше. Хроніка тюремного життя така, що вона втискається в пам'ять кожною хвилиною, вдень, ударом, окриком - про них не забудеш ніколи.
Те, що відбувалося на моїх очах в американці, йшло всупереч будь-якої людської логіки. Вбивцями тут були підсудні, а слідчі, начальники відділень, відділів, комісари по рангах, наркоми, курсанти школи НКВД і рядові наглядачі, і охоронці - фахівці смерті, виконували певну криваву політичну роботу.
Кожен день в два або третій годині ночі відкривалися двері камери, і всі ув'язнені схоплювалися в смертельному страху. І кожен думав: «Це за мною? Не може бути! Ні, тільки не мене! »Людей брали і забирали. Куди - залишилися в камері не знали.
З 1 листопада з 1937 на 9 вересня 1838 року, кожен день і ніч я чекав своєї долі.
- Як проходив суд і яке рішення виніс у відношенні вашого родича?
- Не дивлячись на тортури, дід адже так і не підписав зізнання, хоча йому погрожували за незговірливість розстрілом. Проте, вирок був досить м'який - 5 років в ураженні в правах. Він був звільнений з-під варти. Це сталося якраз в той період, коли репресії кілька ослабли.
Із щоденника. Час минав, розправа тривала, і раптом повіяло певним затишшям. Єжов відсторонений від посади Наркома, Берман теж. Слідчі притихли, стали ввічливіше. І ось одного разу викликали знову на допит. Якраз в цей час зайшов начальник відділу Чернишов. Звертаючись до Климович, запитує: «Як рухається справа цього Ятчені?» Климович відповів: «Він не дає жодних свідчень». Чернишов, кивнувши на мене, сказав: «Сьогодні вночі цього впертого розстріляти». Я розсміявся: «Ви запізнилися. Треба було це робити до похорону Бермана ». Чернишов плюнув на підлогу і пішов ...
Вранці я був викликаний Климовичем для оголошення про закінчення слідства.
, ... 9 вересня 1938 року вночі я був викликаний по окрику наглядача: «Збирайся з речами». Конвоїр повів мене в інший корпус. Я опинився у великій кімнаті, в якій за великим столом сиділи троє. І покликав Він мене до столу, один з них запитав: «Чому ви не зізналися на слідстві в своїх злочинах?» - «Я не скоював злочинів, мені немає в чому було зізнаватися». Сидячий посередині, мабуть, голова суду, взявся гортати моя справа, а потім, звертаючись до цих двох, сказав: «Здається, все ясно». Після цього тут же було оголошено рішення особливої ​​наради держбезпеки СРСР Москва: «Обвинуваченому Ятченя Йосипу Степановичу, нар. 1900 р по 58 ст. кримінального кодексу заборонити проживати у прикордонній смузі на відстані 100 км, з-під варти звільнити ».
Добре я пам'ятаю день другого мого народження. Я знову вдихаю свіже вересневий повітря. 10 вересня я був у колі сім'ї - трьох синів і вірного друга - дружини.

«Партизани ставали мародерами, їх командири обзавелися" дружинами ", пиячили і розпусничали»

- Як все той час, що ваш дід був в «американці», жила його сім'я? З чим довелося зіткнутися родичам «ворога народу»?
- Коли дідуся заарештували, його дружина була вагітна третьою дитиною. Відразу після цього їх зі службового житла переселили практично в сарай. Влаштуватися на роботу бабуся не могла - дружину ворога «народу» відфутболювали з усіх інстанцій. Вона була просто в розпачі - троє голодних дітей на руках!
Дід описує епізод, коли бабуся прорвалася до прокурора, бажаючи домогтися справедливості, і в розпачі намагалась викинути своє немовля сина з вікна кабінету, тому що іншого виходу просто не бачила.
Із щоденника. Побоюючись мати свідка своїх злодіянь, Федорович наказав начальнику міліції Гончару переселити сім'ю в приватний будинок - сарай, за яким в гуляв вітер, мороз і сніг. Там вони мерзли, голодували, маючи мізерні кошти на життя. Оговтавшись від пологів, дружина намагалася вчинити хоч на якусь роботу, але комуністи, які стояли всюди при владі, гнали геть дружину «ворога народу». Моя сім'я стала бездомною, гнаної, як сухі осіннє листя, які скинуло комуністичне дерево, кожен міг на них наступити, витерти об них ноги, відкинути в сторону.
У розпачі з немовлям дружина поїхала в місто Мінськ до прокурора за правом. З неймовірною складністю і завзятістю добилася прийому. У кабінеті, вона вчинила скандал за арешт годувальника сім'ї. У пориві злості і розпачу вона намагалася викинути дитину у вікно з шостого поверху будинку уряду. Але завадила друкарка прокурора. Дізнавшись, у чому причина, прокурор запитав, де б вона могла працювати? Вона сказала, що готова навіть прибиральницею в готелі. Зараз же на ім'я прокурора Ленінського району була написано папір: влаштувати в готель. Так дружина стала працювати за 110 руб. в місяць - якраз на один тільки хліб.
- А чим після звільнення займався ваш дід?
- Перший час він довго хворів. Зрозуміло, що перебування в «американці» не минуло дарма. Потім був 1939 рік, запахло війною. Розуміючи, що може бути знову заарештований НКВД як неблагонадійний елемент, дід намагався ховатися якийсь час у своїх родичів. Потім знову повернувся в рідне село. На той час там уже були німці. Але проблема полягала в тому, що він був ворогом не тільки для комуністів, а й для німців, бо колись  служив в НКВД .
Із щоденника. Не минуло й тижня, як районний центр Березино був зайнятий німецькими військами. І ось знову настала та хвилина, коли доводилося вирішувати, як жити далі, куди повернути? Комуністична влада переслідує, ну а німецька як надійде? Запитати нема в кого. Адже все одно німецької влади донесуть, що я колишній  співробітник НКВС . І мене попросять дати вичерпні пояснення. Ну, припустимо, перейти на їхній бік. Але ж вони зажадають видачі агентури. А це близько 60 осіб, якими я командував до арешту. Видати, і як ніби питання вичерпано? Так, але ж це кричуще зрада: загинуть люди, їхні дружини, діти і ще Бог знає хто.
Ось з такою думкою я пішов побродити по вулиці майже згорілого селища, де господарем становища були вже німці. На дощатій огорожі висіло оголошення на російській мові, що закликає доносити на що залишилися працівників НКВС, комуністів, комсомольців і активістів радянської влади ... Того ж дня ввечері на підводі я вже їхав на Мінськ разом з сім'єю з наміром потрапити на батьківщину, де не знають, що я працював в держбезпеки.
- Як в результаті склалася його доля під час війни?
- Переїхавши подалі, він працював якийсь час бухгалтером в районній управі. Але в підсумку хтось доніс владі про його минуле. На щастя, діда попередили, і він зміг втекти з сім'єю до партизанів.
Із щоденника. У Битень була створена районна управа, і прибулим особам потрібно було ставати на облік. При реєстрації вказав, що професія травня - бухгалтер, і новий німецький бургомістр Райко Василь через брак бухгалтерських кадрів запропонував посаду бухгалтера продовольчого відділу за умови, що я не комуніст. Я пред'явив довідку з в'язниці, що сидів в 1938 році як ворог народу. Цією довідки йому вже було достатньо. Я став бухгалтером з окладом 500 марок на місяць і продовольчим пайком на всю сім'ю. Через 3 місяці я вже купив корову, став годувати кабана, голодні часи були позаду.
У липні 1942 року в лісі вовчі нори вже базувалася партизанська група. Стали турбувати нічними парафіями селян села. Поліція нещадно розправлялися з особами, запідозреними в зв'язках з партизанами, сама іноді провокувала населення. Треба було контролювати кожен крок.
9 вересня 1943 роки я йшов зі служби додому. Мене зустрів Заєць Микола і під секретом розповів, що днями у бургомістра Райко Василя були завбіржей праці Олександр Савицький та начальник жандармерії Новак. «Випивали і між ними була розмова про тебе. Прийшли до єдиної думки, що ти розвідник, покинутий сюди комуністами. Дивись, Юзик, що не прогав, а то загинеш! ». І ось спробуй доведи, що ти Федот та не той! Вночі, зібравши дещо з необхідного майна і корову, пішов з родиною до партизанів разом з іншими шістьма сім'ями.
- А які спогади залишилися від перебування в партизанському загоні?
- Чесно кажучи, те, що він пише, далеко від того, що нам розповідали про партизанів на війні. Грабіж, мародерство, пияцтво. Дід був чесним, тому описав все, що бачив.
Із щоденника. Командування партизанським загоном Радянська Білорусь, куди ми потрапили, створило сімейну групу, а мене обрали командиром цієї групи. Організованого постачання харчуванням не було, треба було забезпечуватися за рахунок селян-хліборобів. Діяли партизани по-різному: одні просили найнеобхіднішого, інші сваволили і брали у мужика, що під руку попадалося, а інші ставали мародерами. У моїй групі були такі типи: Кузьмич Антон, Ятченя Василь, Недельчік Іван, які і інших залучали до це огидне підприємство. Я був проти таких дій, за що на мене стали дивитися підозріло, і все одно, хоч з побоюванням, але мародерствували, ховаючи награбоване по ямах в лісі. Дисципліни не було ніякої.
Я наполіг, щоб мене перевели в іншу групу, не командиром. Але, опинившись в групі Івана Івановича, зрозумів, що потрапив з вогню та в полум'я. Мій командир виявився алкоголіком, демагогом і хапуги. Командир загону Власов, командири рот, взводів (за малим винятком) обзавелися «дружинами», пиячили і розпусничали.
Командири для рядового партизана були і судом і слідством. Що їм захочеться, то вони і робили. Вони могли відібрати майно у своїх же партизан і обміняти його в селах на самогон. Але про це доводилося мовчати, в іншому випадку ризикував своїм життям. А скаржитися було нікому.
- Як склалася доля вашої родини після війни?
- Після того, як село звільнили від німців, була оголошена мобілізація в армію. Дідові пощастило, його вже збиралися відправити на фронт, але, дізнавшись, що той грамотно пише, залишили в канцелярії. Після він влаштувався бухгалтером, пропрацювавши на цій посаді до самої пенсії.
Із щоденника. Населення на вчорашніх партизан поглядали скоса, і сміялася, що захисників комуністичної влади нужда здолала. Зате комуністи з партизан, зайнявши керівні пости, створили особисто для себе закриті продовольчі магазини і ввечері тягали продукти, озираючись, як злодії. Офіцери військкомату теж організували кухню, жерли м'ясні страви, і жодного разу не запросили поїсти. А є ох як хотілося! І ось тут-то я не один раз згадав, як в 1915 році офіцери царської армії дали притулок, нагодували і одягли, а ці робітничо-селянської армії - що дикуни первісної епохи, бридка каста!
- Невже навіть більш-менш спокійні часи не примирили вашого діда з радянською владою?
- Ні, він все життя залишався її противником і досить сміливо виступав уже проти тих, хто прийшов керівників. Він боровся з місцевою владою, бачачи несправедливість по відношенню до людей, боровся з хабарництвом, міг під час зборів встати і відкрито сказати, що думає. Зрозуміло, що таких не люблять. Я і сам не завжди розумів його. Вже після, прочитавши щоденники, я почав відноситься до всього цього інакше.
Реабілітували діда вже після його смерті - в 1986 році.
Із щоденника. Перш, ніж я закрию мій рукопис, мені хочеться ще раз озирнутися назад. Я бачу себе, мою подругу Катерину Карлівну, поруч ми йшли і йдемо разом по кам'янистому життєвому шляху. Бачу померлого від голоду в Жовтневу революцію батька, мачуху. Бачу убитого в вітчизняну війну сина Йосипа, двох уцілілих синів Віктора і Євгенія, невістку Тетяну Михайлівну, онуків: Зінаїду і Володимира, єдину сестру Анну, моїх друзів, чую гул численних голосів, до яких я не зовсім байдужий ...
Щось ще чекає мене в житті. Але що? Якби тільки відати?
- Минуле рідних якось вплинуло на ваше життя?
- Без сумніву. Цю ненависть до радянської влади дідусь передав і мені. Такими були обидва мої діда, таким же був батько. Я виріс і виховувався в родині, де славні традиції жовтня відторгалися геть. Природно, це не могло не позначитися на моєму світогляді. І як наслідок - на мою подальшу долю.
Сьогодні, бачачи, що відбувається, як з високих трибун починають хвалити радянську владу і її вождів, забувши, скільки смерті і горя принесли вони людям і своїй країні, я не можу мовчати. І нехай щоденники мого діда - свідка тієї епохи - стануть застереженням усім нам. Це не повинно більше повторитися!
-
Опубліковано у виданні  Салідарнасць

Немає коментарів:

Дописати коментар